Haber Detayı
23 Şubat 2018 - Cuma 22:37 Bu haber 2361 kez okundu
 
Egzersiz yapmak sağlığımıza nasıl fayda sağlıyor?
Sağlık Haberi
Egzersiz yapmak sağlığımıza nasıl fayda sağlıyor?

Düzenli olarak spor yapmanın, sağlıklı kalmanın başlıca koşullarından biri olduğu söylenir.

Peki egzersiz vücudumuz üzerinde nasıl bir etki yaparak daha sağlıklı olmamızı sağlıyor?

Egzersiz fizyoloğu Lindsay Bottoms anlatıyor.

Geç yaşta düzenli egzersiz yapmak, insan ömrünü uzatmakta sigarayı bırakmak kadar olumlu etki yapıyor.

Norveç'te ileri yaştaki 5.700 kişi üzerinde yapılan araştırma, haftada üç saat egzersiz yapanların aktif olmayan yaşıtlarına göre yaklaşık beş yıl daha uzun yaşadıklarını gösterdi.

British Journal of Sports Medicine adlı dergide yayınlanan araştırma sonuçları, hafif de olsa spor yapmanın ömür beklentisini uzattığına işaret ediyor.

Oslo Üniversitesi tarafından yapılan araştırmada yaşları 68 ile 77 arasında değişen erkekler 11 yıl boyunca izlendi.

Haftada bir saatten az spor yapanların sağlık durumlarında bir değişiklik olmadığı gözlendi.

Avustralya'nın Canberra Üniversitesi'nde yapılan araştırmada, haftada bir kaç kez yapılan orta dereceli egzersizin, 50'li yaşlardan sonra aklı zinde tutmanın en iyi yöntemi olduğu sonucuna varıldı.

Geçmişte yapılan 39 farklı araştırmanın analiz edildiği çalışmaya göre, düşünme ve hafıza kabiliyetleri en çok kalp ve kaslarını düzenli olarak çalıştıranlarda gelişiyor.

Bilişsel beyin fonksiyonlarında bilişsel gerileme yaşananlar için de bu durumun geçerli olduğu belirtildi.

Avusturalyalı araştırmacılar, her yaşta egzersize başlamanın yapmaya değer bir hamle olduğunu vurguladı.

Daha zorlu egzersiz çeşitlerini yapamayabilecek 50 yaş üzerindekiler içinse Tai Chi gibi egzersiz türleri önerildi.

Fiziksel açıdan aktif olmanın tip 2 diyabet ve bazı kanser türlerini önlediği biliniyordu. Orta yaşlara girerken de beyinde doğal olarak yaşanan gerilemeyi önlediği düşünülüyordu.

Teoriye göre sporla birlikte beyne daha fazla kan, oksijen, beyin sağlığını koruyan besleyici maddeler ve yeni beyin hücreleriyle aralarındaki bağlantıları oluşturan büyüme hormonu gidiyor.

Uzmanlar, daha önceki araştırmalar üzerindeki incelemelerinde, en az dört haftalık programlı egzersizin yetişkinlerin beyin fonksiyonları üzerindeki etkisine baktı.

Birçok beyin testinde, aerobik egzersizin düşünme, okuma, öğrenme ve muhakeme gibi bilişsel yetenekleri geliştirdiğine yönelik kanıt bulundu.

Ağırlık kaldırmak gibi kas geliştirmeye yönelik egzersizlerin de hafıza ve icracı fonksiyonlar adı verilen beynin planlama ve organize etme kabiliyetleri üzerinde de büyük etkisi olduğu saptandı.

Egzersiz herkes için gereklidir. Spor salonlarında uzun zaman harcamadan ihtiyacımız olan hareketleri en iyi nasıl yapabiliriz?

İnsanın kendisini daha iyi hmesi, daha güçlü olması ve uzun yaşaması için düzenli egzersiz yapmak gerektiğini herkes bilir.

Ama çoğumuz bunu yapmak için kendimizi motive edemeyiz. Yıla güzel planlarla başlar, birkaç hafta sonra kararlılığımızın tuhaf bir şekilde yok olduğunu görürüz. Hatta çaba harcayıp devam etsek de bunun sonuçlarını hemen görmediğimiz için boşa zaman harcadığımız ya da bir şeyleri yanlış yaptığımız hissine kapılabiliriz.

Sağlıklı bir vücuda sahip olmanın kolay ve kestirme bir yolu yok. Ancak en az çabayla en iyi sonucun nasıl alınacağı konusunda bilim bazı yöntemler sunabilir.

Egzersizden önce kasları esnetmek gerekir mi?

Egzersize başlamadan önce biraz esneme hareketleri yapmanın zararı yoktur; ama bu hareketlerin yararı olduğuna dair veri de yok. Bu alanda yapılan üç büyük araştırmada esneme hareketlerinin spor sırasında incinme riskini azaltmadığı görüldü.

Ayrıca spor yaptıktan sonraki gün çekilen kas ağrılarını da azaltmıyor bu hareketler. Zamanınızı iyi değerlendirmek istiyorsanız her egzersiz seansını hafif aerobik hareketleriyle başlatıp bitirmek kasların ısınması ve biraz kalori harcamak bakımından yararlı olacaktır.

Finlandiya hükümeti çocukların her gün en az 3 saat boyunca fiziksel aktivite yapması gerektiğini açıkladı.

Finlandiya ebeveynlerden çocuklarını fiziksel faaliyet içeren hobi ve ilgi alanlarına teşvik etmesini öneriyor.

Ülkede özellikle 8 yaş altındaki çocuklar hedefleniyor.

Finlandiya Avrupa'daki fiziksel olarak en sağlıklı ve akademik olarak en başarılı çocukların yetiştiği ülkelerin başında.

Finlandiya Eğitim ve Kültür Bakanı Sanni Grahn-Laasonen bunun bir tesadüf olmadığını söylüyor.

Grahn-Laasonen fiziksel aktivetinin çocuğun mutluluğuna katkı sağladığını ve genç bir insanın iletişim kabiliyetini geliştirerek öğrenmeyi kolaylaştırdığını söyledi.

Fin Bakan yerel medyaya açıklamasında "Çocuklar beraber egzersiz yaparken etkileşim yetenekleri gelişiyor ve sosyalleşiyorlar. Ayrıca çok da sağlıklı" dedi.

Eğitim bakanının önerisi milli eğitim gündemini belirleyen kuruluşlar tarafından da dikkate alınacak.

 

 

Kaynak: BBC

 
Kaynak: Editör:
Etiketler: Egzersiz, yapmak, sağlığımıza, nasıl, fayda, sağlıyor?,
Yorumlar
Haber Yazılımı
ankara escort
tuzla escort alanya escort kartal escort tuzla escort